ساپرا تجارت فرداد

اخبار ما

 

 
علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟
 

علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

چهارشنبه، 07 اردیبهشت 1401 | Article Rating

علت‌های جا نرفتن دنده خودرو در گیربکس‌های دستی

یکی از قطعات مهم و اساسی در انواع خودروهای سبک و سنگین، جعبه دنده یا گیربکس آنهاست. در این مطلب توضیحاتی درباره گیربکس در انواع خودروها و همچنین موارد مختلفی برای علت جا نرفتن دنده ماشین بررسی شده است.

احتمالا برای شما هم بسیار پیش آمده که در هنگام رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده و یا سخت جا رفتن آن روبرو شده باشید. گاهی نیز دنده بعد از جا رفتن، دوباره به حالت خلاص برمی‌گردد. علت این مشکل موارد زیادی می‌تواند باشد که برخی از آنها با یک سرویس دوره‌ای حل شده و خیلی جدی نیست، اما برخی برای شما و یا سرنشینان خودرویتان می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. پس در این نوشته ب تا با علل آن آشنا شده و درصدد رفع آن برآیید.

۵ دلیل جا نرفتن دنده خودرو که باید چک شود:

۱. کم شدن سطح واسکازین گیربکس

این مورد را قبل از همه موارد چک کنید. ممکن است سطح واسکازین گیربکس ماشین‌تان پایین به هر دلیلی پایین آمده و سیستم انتقال را با مشکل روبرو کرده است. مثلا ممکن است از جایی نشتی داشته باشید که باید خیلی سریع جلوی آن را بگیرید. بهتر است گیربکس را بررسی و سطح واسکازین را چک کنید. اگر کیفیت واسکازینی که استفاده کرده‌اید نیز پایین باشد می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. برای همین از واسکازین‌های برندهای غیر اصل استفاده نکنید.

اگر کارکرد ماشین‌تان نیز بالا است بهتر است آن را عوض کنید. چرا که ممکن است کثیف و غیرقابل استفاده شده باشد. برای این کار نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. دقت کنید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه‌ای نشده باشد.

۲. عملکرد نادرست دنده‌ها

عامل دیگر جا نرفتن دنده‌ها، اختلال در عملکرد آنهاست. بدین صورت که ممکن است تنظیم چرخ‌دنده‌ها بر هم خورده باشد. اگر هنگام تغییر و جابه‌جایی دنده‌ها صدای عجیبی می‌شنوید مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده‌ها روی هم است. در کل بهتر است هنگام رانندگی و تعویض دنده‌ها به صدای جا رفتن آن به دقت گوش دهید، چنانچه صدای متفاوت و عجیبی شنیدید، از رفتن به تعمیرگاه غافل نشوید.

اگر بعد از جا رفتن دنده ماشین، دوباره به حالت خلاص برگشت احتمال دارد که غلاف کشویی و یا دنده شما دچار ساییدگی شده باشد. همچنین امکان دارد بلبرینگ‌ها و بوش‌های داخلی دچار خرابی شده‌ باشند.
اگر اهرم دنده نیز خراب باشد ممکن است دنده بد جا بیافتد و با صدایی نیز همراه باشد.
مورد دیگر که باعث بد جارفتن دنده شما می‌شود عملکرد نادرست ماهک دنده است که وظیفه جابه‌جایی کشویی دنده را برعهده دارد.

اختلال در صفحه سلکتور نیز که وظیفه جابه‌جایی دنده‌ها را بر عهده دارد نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. برای همین حتما شکستگی و یا روغنی بودن آن باید چک شود.
در کنار تمام موارد گفته شده،‌ عدم عملکرد صحیح فلایون که کار تعویض دنده را بر عهده دارد نیز می‌تواند باعث سخت جا رفتن دنده شما شود. پس حتما بررسی کنید که شکستگی و یا فرسودگی نشده باشد.

۳. وجود مشکل در سیستم کلاچ

مشکلات زیادی ممکن است برای کلاچ‌تان پیش بیاید که شما تاثیر آن را روی عملکرد دنده‌تان ببینید. مثلا ممکن است سیم کلاچ ماشین شما سفت یا خشک شده باشد که باعث شده سیستم انتقال قدرت به مشکل خورده و دنده جا نمی‌رود. البته احتمال دارد که سیم کلاچ شما کیفیت لازم را نیز نداشته باشد.

احتمال تمام شدن دیسک صفحه کلاچ را نیز درنظر بگیرید، چرا که در این حالت صفحه کلاچ به سختی درگیر می‌شود و دنده جا نمی‌رود. همچنین اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد ماشین دچار نشتی شده باشد،‌کلاچ و به تبع آن دنده را نیز با مشکل روبرو می‌سازد.
اگر هنگام خاموش بودن ماشین، دنده راحت‌تر از موقعی که ماشین روشن است جا می‌رود، پس یعنی مشکل از کلاچ شما است.

۴. نقص سنسور الکترونیکی

در ماشین‌هایی که به اصطلاح مدل بالاتری دارند، انتقال توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. اگر این سیستم با مشکل روبرو شود، می‌تواند در عملکرد دنده نیز اختلال ایجاد کند. برای رفع این مورد باید به تعمیرگاه‌هایی که ابزارهای تشخیصی پیشرفته دارند، مراجعه کنید.

۱۰ عاملی که باعث لرزش دنده خودرو می شود !

لرزش دنده خودرو : داشتن یک خودرو به مدت طولانی، بدون بروز هیچگونه مشکلی، به ندرت اتفاق می‌افتد و بطور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با…

۵. اشتباهات رانندگی

حتما برای شما هم پیش آمده که حین رانندگی کلاچ را به طور کامل نگرفته باشید و دنده‌تان جا نرود و به اصطلاح صدای آن دربیاید. که خوب قطعا این مورد به عدم درگیری کامل کلاچ برمی‌گردد. یا ممکن است حین حرکت بدون آنکه متوجه شوید ماشین‌تان خاموش شده که در این صورت هم دنده درست جا نمی‌رود.

علت‌های جا نرفتن دنده خودرو در گیربکس‌های دستی

تصاویر
  • علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟
  • علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟
  • علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

ساپرا تجارت فرداد
فعالیت در لوازم یدکی خودرو شغل خانوادگی ما محسوب میشود ما با تجربه بیش از 30 سال خدمت در تامین و فروش این محصولات سهم عمده ایی از بازار را به خود اختصاص داده ایم.
تجربه فعالیت در سطوح تک فروشی، گاراژ داری، بنکداری را داریم لذا با درک کامل از بازار و خواسته مشتریان و تعمیرکاران و فروشندگان اقدام به واردات قطعات خودرو کردیم.

ما را دنبال نمائید

ما را از طریق شبکه های اجتماعی زیر دنبال نمائید

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به شرکت ساپرا تجارت فرداد می باشد

دی ان ان