ساپرا تجارت فرداد

اخبار ما

 

 
۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود
 

۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود

چهارشنبه، 27 بهمن 1400 | Article Rating
شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که چراغ چک خودرویتان هنگام رانندگی روشن شده باشد و در آن لحظه نمی‌دانستید که باید چه کار کنید. البته بد نیست بدانید که به‌محض روشن شدن چراغ چک نیاز نیست حتما خودرو را متوقف کنید، زیرا در بعضی از موارد مشکل چندان جدی نیست. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حین رانندگی متوجه شدید که چراغ چک خودرو روشن شده است مسافتی نه‌چندان طولانی را طی کنید، اگر چراغ خاموش شد و در روزهای آتی دوباره روشن نشد مشکلی وجود ندارد اما اگر روشن شدن چراغ چک باز هم اتفاق افتاد حتما مشکلی وجود دارد.

روشن شدن چراغ چک خودرو اغلب برای دارندگان خودرو پدیده‌ای نگران‌کننده است، زیرا این اخطار بسیار کلی‌ است و اغلب رانندگان نمی‌دانند که باید کدام مشکل را در خودرو رفع کنند.

به‌همین دلیل ما در این نوشته قصد داریم شما را با ۱۱علت روشن شدن چراغ چک خودرو  آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

علل روشن شدن چراغ چک خودرو

۱- سنسور اکسیژن

اولین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

۲- ایراد در مبدل کاتالیستی

 این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کاتالیست بهتر است نسبت به وضعیت سنسور اکسیژن بی‌توجه نباشید، همچنین تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن‌موتور را نیز فراموش نکنید. اگر مبدل کاتالیستی خراب شده باشد باعث می‌شود تا نسبت مسافت طی شده با سوخت مصرفی همخوانی نداشته باشد و هرچه پدال گاز را فشار دهید سرعت بیشتری احساس نکنید.

۳- سنسور جریان هوا

یکی دیگر از مواردی که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد مشکل در سنسور هواست. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا با ترکیب شدن با اطلاعات دیگر میزان پاشش انژکتورها مشخص شود. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما حواستان به درست کار کردن سنسور هوا باشد.

۴- شمع‌ها و وایرها

کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست. از آنجائیکه شمع‌ها جزو لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شود می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارد. پس اگر شمع‌ یا وایرهای خودروی شما مشکل داشت در اولین فرصت آن‌ را برطرف کنید.

 

۵- کوئل

کوئل عهده‌دار تأمین الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌هاست. خراب شدن کوئل می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. بعلاوه اگر کوئل خراب شود احتمالا شمع‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

۶- باتری

در بسیاری از خودروها چراغ دینام نشان‌دهنده مشکلی در باتری خودرو است. البته در خودروهای با تکنولوژی بالا، چراغ هشداردهنده خرابی باتری نیز تعبیه شده است. درنتیجه اگر خودروی شما جزو خودروهای با تکنولوژی بالا نیست، خرابی باتری می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

۷- سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

۸- ترموستات

 این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

۹- انژکتور سوخت

 مشکل انژکتور نیز می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. مشکل در انژکتور خودرو مشکل رایجی نیست ولی اگر انژکتور خودروی شما با مشکل مواجه شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادات بد رانندگی خود نظیر رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و مواردی از این دست را ترک کنید.

۱۰- نصب کردن دزدگیر

گاهی اوقات اگر دزدگیر به‌خوبی نصب نشود و تنظیماتش درست نباشد می‌تواند چراغ چک خودرو را روشن کند. این مسئله به این دلیل اتفاق می‌افتد که کامپیوتر خودروی شما سیستم های نصب شده را به‌عنوان یک عامل مخرب شناسایی می‌کند و چراغ چک را روشن و گاهی ثابت نگه می‌دارد. ازطرفی نصب نادرست دزدگیر یکی از عوامل مهم در برق‌دزدی خودروست و این امر حتی می‌تواند منجر به خالی شدن باتری شود.

۱۱- نشتی خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

 

رابطه روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، زمانی که مبدل کاتالیستی دچار مشکل است، سنسور هوا به‌درستی کار نمی‌کند، سنسور گاز عملکرد مناسبی ندارد یا وایر شمع‌ها خوب عمل نمی‌کنند، موتور دچار افت توان و شتاب می‌شود. از طرفی همه این موارد می‌توانند چراغ چک خودرو را هم روشن کنند.

 

تصاویر
  • ۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

ساپرا تجارت فرداد
فعالیت در لوازم یدکی خودرو شغل خانوادگی ما محسوب میشود ما با تجربه بیش از 30 سال خدمت در تامین و فروش این محصولات سهم عمده ایی از بازار را به خود اختصاص داده ایم.
تجربه فعالیت در سطوح تک فروشی، گاراژ داری، بنکداری را داریم لذا با درک کامل از بازار و خواسته مشتریان و تعمیرکاران و فروشندگان اقدام به واردات قطعات خودرو کردیم.

ما را دنبال نمائید

ما را از طریق شبکه های اجتماعی زیر دنبال نمائید

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به شرکت ساپرا تجارت فرداد می باشد

دی ان ان